sportcentrumde damlokeren

In De Dam bevindt zich een Droge Finse Sauna!!

Sauna gebruik voor de sporters in een relax ruimte in heren ?? en dames kleedkamers.

Gebruik DROGE FINSE SAUNA: U ziet een houten ruimte met banken op verschillende hoogteniveaus. Er heerst in een saunacabine een plafondtemperatuur van tenminste 80°C. Warme lucht stijgt op zodat u ook in een wat lagere temperatuur kunt plaatsnemen.

Kies altijd voor het middelste of bovenste niveau. Ga volledig op uw badlaken liggen of zitten met opgetrokken knieën zodat u uw zweet volledig in uw eigen handdoek opvangt.

Probeer te ontspannen. U zult merken dat de temperatuur best warm aanvoelt maar u hebt niet echt in de gaten dat het zo extreem warm is. Dit komt door de lage relatieve luchtvochtigheid in een sauna. U ontvangt louter stralingswarmte omdat geleidingswarmte door de droge lucht is uitgesloten. In de hete droge saunalucht kan uw zweet makkelijk verdampen. Dit verdampingsproces vraagt een aanzienlijke hoeveelheid energie die in de vorm van warme aan uw huid onttrokken wordt.

Probeer 8 minuten (als volwassene!) in de saunacabine door te brengen. Verlaat de saunacabine echter op het moment dat de warmte u tegen gaat staan. Meestal ligt dit ergens tussen de 12 en 15 minuten. Het advies is om de laatste paar minuten even met de voeten naar beneden te gaan zitten. Hierbij mag u ook de onderste bank gebruiken. De bloedsomloop kan dan even wennen aan de verticale stand voordat u de saunacabine verlaat. Dit kan wat duizeligheid voorkomen zeker indien u van nature al een wat lagere bloeddruk hebt.

Opgelet: een sauna warm je niet op door constant veel water op de stenen te gieten! Integendeel dit brengt de temperatuur naar beneden! Als er teveel vochtigheid in de lucht komt daalt de temperatuur! De bedoeling is evenwel om een dampstoot te creereb met exstra geurverspreiding door het opgieten van een lepelwater op de hete stenen. Doch dit mag enkel lepel voor lepel gebeuren en dit doet men meestal op het einde van de saunabeurt om nog eens een exstra dampstoot te genieten vooraleer men de sauna verlaat!

Belangrijk blijft het om het lichaam langzaam te koelen. Indien u te abrupt koelt sluit u eigenlijk alleen maar de warmte in het lichaam op. Er ligt een aanzienlijke hoeveelheid warmte in het lichaam opgeslagen (uw lichaamstemperatuur is na de warmte boven de 38°C). Bij een heftige afkoeling sluiten de bloedvaten in de huid zich onmiddellijk waardoor de afvoer van warmte wordt belemmerd. Neem rustig een minuut of tien de tijd voor het afkoelen. Vergeet het hoofd niet evenredig mee te koelen! Doet u dit onvoldoende dan is de kans op hoofdpijn na het saunabad zeker niet ondenkbaar.

Begin niet direct aan uw volgende saunaronde. Het is echt belangrijk om minimaal een kwartier tot een half uur lekker onderuit gezakt te relaxen. U kunt uw vocht aanvullen met een heerlijk sapje, water of energiedrank. Vergeet niet dat u tijdens een sauna rustig 1,5 liter vocht uitzweet. Even de ogen dicht of een goed boek op een ligbed is op deze plek echt genieten.


klik hier en reserveer online!

contactinformatie

Sportcentrum De Dam
Oude Vismijn 32
9160 Lokeren
tel. 09 / 348 76 56

sportcentrum de dam lokeren

design, programming and CMS by www.straydesign.com